Sine i USA 12/13 - Utvekslingsblogg 2012/2013

19.06.2013, 05:12

Aloha!

Vi har gjort så mye spennende, og jeg har så mange bilder å vise dere. I går flydde vi fra Maui til Honolulu på øya Oahu, hvos vi nå er. Vi skal være her til i morgen, før vi drar til Chicago og hjem på lørdag. Gardemoen på søndag! Så fort det går, herregud.

Da vi fortsatt var på Maui kjørte vi rundt hele øya. Vi badet i små fosser vi fant overalt, var på en strand med svart sand, gikk gjennom grotter, spiste lunsj i Hana, og så masse. Vi har også ziplinet, noe som var veldig gøy! Anbefales. Skillpadder har vi nå sett masse av forresten, elsker de :)

Fotocreds til faren til Nicki!

Nicki, meg, Juliet (søstra til Nicki)

15.06.2013, 22:07

Hei dere! Hawaii er fortsatt like fantastisk, og jeg har masse bilder å vise dere!

Honu betyr skillpadde, og i følge mange vi har snakket med, kryr det av skillpadder her. Nicki og jeg hadde selvfølgelig lyst til å se en, så vi tok på oss snorkelen og dykkemaska og gikk ut i vannet på ettermiddagen da det visstnok skulle være flest der. Vi ble pekt i riktig retning av en som hadde sett mange dager før, og etter å ha snorklet rundt der i en evighet uten å se noen, ga vi litt opp. Da møtte vi en annen fyr, som fortalte oss at han 5 minutter siden så en haug med skillpadder, rett ved siden av der vi hadde vært. Etter sikkert 20 minutter så vi endelig en Honu!!!! Såååå glad.

Dagen etter fikk vi endelig prøvd noe jeg har hatt lyst til å prøve så lenge: surfing! Vi lånte brett og gikk til et sted fyllt med andre nybegynnere som oss. Det var så morsomt da jeg kom opp, og fakitsk ikke så vanskelig som jeg så for meg!

Lua'u er Hawaiiansk aften, med dans og musikk og mat fra Hawaii. De grillet blant annet en gris i bakken og hadde masse hula dans.

Se så like... Juliet og Nicki

Nå skal vi ut på nye eventyr, stay tuned!

12.06.2013, 08:00

Hei!

Nå sitter vi på balkongen på hotellet vårt på Maui, Hawaii. Klokka er 17 her (12 timers tidsforkjell fra Norge, poster dette kl 20), og dagen i dag har vi brukt på stranda og på å sove ut. Vi gikk av flyet i Maui 14 timer etter at vi dro fra Chicago, så vi var alle veldig trøtte. Vi flydde først fra Chicago til Los Angeles, så til Honolulu, ventet der i to timer og så et lite fly på bare 25 min til Maui.

Hawaii er så herlig, stranda her er helt nydelig. Tror det er den fineste stranda jeg noen gang har vært på, og jeg klarte ikke få det på bilde i det hele tatt. Jeg gleder meg så mye til å utforske resten av Maui og senere Honolulu! Bølgene var skikkelig store så jeg mistet selvfølgelig det eneste paret med solbriller jeg tok med, skikkelig smart.

09.06.2013, 07:30

Hei, jeg skal til Florida, nærmere Miami i sommerferien og jeg lurte på om du hadde noen kule/morsomme attraksjoner/ting som var verdt å se?
Jeg har aldri vært i Miami så jeg vet ikke hva du kan se der, bortsett fra Miami Beach selvfølgelig. Men hvis du skal innover mot Orlando har du selvfølgelig alle parkene. Universal Studios er min favoritt, og hvis du ikke har tid til begge Universal parkene anbefaler jeg Island of Adventure, som er den med mest rides. Disney har mange forskjellige parker du kan dra til, jeg har vært på alle og tror jeg anbefaler Magic Kingdom, Epcot (Norge delen), og Animal Kingdom mest. Bortsett fra parkene burde du dra til outletene i Orlando (masse billig shopping), til stranda, feks New Smyrna eller Daytona beach, svømme med delfiner eller enda kulere: manatees. Håper du får en fin ferie!

Hey! Nå er jeg i Minnesota hos Nicki, hvor jeg har vært siden onsdag. Vi har gjort så mye gøy, blant annet spilt basketball med en gjeng med utvekslingsstudenter, vært i Downtown med Nickis venner hvor de hadde norske lefser og annen norsk mat, Mall of America som er USAs største kjøpesenter, hengt litt mer med andre venner av Nicki, og i dag løp vi et 5 km langt gjørmeløp og Nicki hadde graduation. Noen travle dager, med andre ord, og jeg er veldig sjalu på at hun fortsatt har tid igjen med familien og venner. Savner Florida, og kunne ønske jeg hadde hatt mer tid der...

Som sagt løp vi gjørmeløp i dag, og gjett hva? JEG KOM PÅ TV. Kjendis på høyt nivå. Du kan se hele videoen fra Grumpy Muddah løpet HER, eller så tok jeg meg friheten til å ta et bilde av det for dere. Her er jeg med Lyman tskjorta mi og gjørme fra topp til tå.

Etter løpet måtte vi hjem å dusje og skifte, for så å dra rett til Century high school's graduation.

La oss alle legge merket til at jeg står mye lavere ned enn Nicki, med andre ord hvor mye høyere jeg egentlig er. Det er ikke så ofte jeg kan si det, skjønner du. (Så har jeg på meg hæler da, men det tells ikke.)

I morgen (søndag) kjører vi til Chicago hvor vi overnatter en natt før vi flyr til HAWAII. Gleder meg sånn littegrann.

03.04.2013, 19:04

Dette innlegget er en fortsettelse på dette, fra cruiset jeg var på med vertsfamilien min over spring break.

Neste stopp etter Barbados var St. Lucia, så Antigua, St. Marteen, og St. Thomas. I St. Lucia kjørte vi rundt øya for å se pitons, som er noen veldig kjente trekantede fjell. Vi stoppet blant annet på en bananplantasje, der de hadde ting som bananchips og bananketchup. Den ketchupen var ikke helt min favoritt. St. Lucia var en utrolig fin øy, tror det var den øya jeg likte best,

I Antigua svømte vi med stingrays!!! Aner ikke hva de heter på norsk, men vi kjøpte bilder fra det, så skal helt klart legge ut de senere. Det var en utrolig morsom opplevelse, vi fikk mate dem og holde dem, og det beste var at de var ville så de kom av egen vilje. De visste at når båtene kom, var det vanligvis mat der også. De er store, kan bli rundt 5 ft! Jeg er 5 ft 4, så de kan bli nesten like lange som meg. I St. Thomas dro vi på båttur, det var en herlig siste dag av cruiset! Bare slappet av, koste oss i sola, og snorklet. Vi svømte side om side med skillpadder og barracudaer!! Andre svømmer med delfiner, vi svømmer med mannatees, scallops, stingrays, skillpadder, og barracudaer (klikk her for mannatees+scallops). Haha, sånn vi liker det. Har vel nesten bare delfiner igjen nå?

I St. Marteen har de en strand rett ved en flyplass, så du kan ride the fence som det er kalt. Google det! Faktisk, jeg tok meg friheten til å youtube det for dere her. Dette gjorde vi!!! Helt utrolig kult. Flyene kommer og går rett over hodet på deg, og vinden er så utrolig sterk. Herrrlig :)

St. Marteen

Hadde en utrolig herlig ferie! Startet på skolen igjen på mandag, og nå er det fullt kjør de siste ni ukene før vi har FERIE. Dagene er som vanlig fulle av lacrosse, jeg liker det!

Vi snakkes snart!

02.04.2013, 21:01

Hei!

Spring break 2013 dro jeg med vertsfamilien på cruise til 5 små øyer i Caribbean. Kunne ikke hatt en bedre uke! Vi fløy først til Puerto Rico, overnattet en natt på superfint hotell der, før vi neste dag gikk ombord på båten. På båten hadde vi tilgang til gratis mat og is døgnet rundt, i tillegg til at vi hadde dessert etter hvert måltid, så tror jeg kom meg av båten et par kilo tyngre enn hva jeg var når jeg gikk ombord, hehehee.

Etter en dag på sjøen var vårt første stopp Barbados. Her dro vi på en slags tour rundt om i området, og vi stoppet for å se på ville aper! Ååå så søte. Jeg har vært forelsket i aper så lenge jeg kan huske, og det er så herlig å se dem på ekte. De er som sagt ville, og sammen med en haug av andre dyr kommer de hver dag til et bestemt sted hvor det blir lagt ut mat til dem. Vi fikk se da blant annet aper, skillpadder, rådyr, og noen andre dyr kalt mara (en blanding mellom rådyr og kanin, rareste jeg har sett) spiste et stoort herremåltid sammen. Vi dro også til en nydelig strand, hvor bølgene og vindene var så store hele tiden at de eneste som gikk ut i vannet var "crazy surfere".

Fint shortsskille sa du? Uansett, se hvor herlig, da.

Welcome to Barbados

Åååå vil tilbake!

10.01.2013, 22:19

Hei!

Har nå startet på skolen igjen (onsdag) og nesten kommet tilbake til vanlige rutiner. Har sluttet på crew (hvis du ikke vet hva det er kan du se dette innlegget), noe som gir meg overraskende mye tid! Fikk faktisk hengt med venner på en skoledag i går, ikke verst. Uansett, her kommer siste del av ferien min! Vi stoppet et par stedet etter dette, men har ikke veldig mange bilder eller ting å fortelle, så dropper de.

Har forresten fått besøkt utrolig mange nye stater! Har nå vært i 9 stater: New York, Florida, Georgia, Tennessee, South Carolina, North Carolina, Virginia, Maryland, og Washington DC (selv om dette egentlig ikke er en stat da.. Men er ikke del av noen stat, heller et distrikt, så teller med den jeg).

De rosa er de jeg har vært i! Skal også til Minnesota, Illinois og Hawaii før året er omme, det blir bra!! Har veldig lyst til å se mer av USA senere.

I det vi kjørte gjennom Virginia så jeg plutselig noe hvitt og kjent: SNØ! Vet ikke helt om du kan kalle det ordentlig snø, men det er hvert fall det nærmeste jeg har kommet siden forrige vinter. Etter å ha skøytet litt rundt på et stort jorde som var dekket av hard snø/is, kjørte vi videre til en slags grotte! Vi hadde en guide, og det var faktisk veldig spennende. Veldig vanskelig å forklare, men har bilder vet dere :)

til pappa. RVen + jeepen bak

Dette var litt kult. Dette bildet er faktisk tatt i en liten pytt inne i grotten, og er egentlig taket opp-ned, hvis dere skjønner. Kanskje ikke så mye på bildet, men i virkeligheten så det skikkelig ut som en bitteliten by, haha.

Kart over alle som har besøkt denne grotta. Jeg var ikke den første nordmannen, utrolig nok!

08.01.2013, 00:18

Klare for langt innlegg med masse bilder?

Mitt favorittstopp på turen uten tvil: Wilmington i North Carolina, hvor One Tree Hill er spilt inn. Vi kom dit litt senere på kvelden, og startet med å gå rundt i gatene i Downtown. Veldig morsomt, for du kjenner deg liksom igjen overalt. Wilmington er større enn jeg trodde, og jeg har blitt litt forelsket i den lille byen helt sør i North Carolina. Vi gikk forbi Karen's Cafe/Clothes over Bros, som dessverre er tatt ned siden de er ferdige med innspillingen. Jeg hadde håpet de hvert fall hadde et lite skilt igjen, men nei. Vi gikk til Cape Town college, som de bruker som Tree Hill high school! Så gikk vi ned til the Riverwalk, altså nede ved vannet, hvor vi spiste middag.

Karen's cafe/ C over B

Skolen

Noen som ser hva jeg gjør? haha

Dagen etter startet vi med å kjøre rundt for å se alle de kjente husene.  Rart å tenke på at det faktisk bor folk i mange av dem! Vi fikk sett Lucas', Peytons, Haleys, Brookes, og Felix og Annas. Så dro vi til et av de stedene jeg hadde gledet meg mest til: the Rivercourt! Hvertfall hvis den fortsatt hadde vært der. Noe den dessverre heller ikke var (som noen av dere fortalte meg), men vi kunne se hvor de hadde lagt nytt gress etter at banen ble tatt bort, da. Skulle nok vært her for et par år siden!

Lucas og Karens hus

Peytons hus

Brookes hus

Banen er borte, men dere ser den litt lysere gressfirkanten? Det var hvor den pleide å være!

For dere som ikke kunne brydd dere mindre om One Tree Hill; Wilmington er hjembyen til the US coast guard og langs elva står det et stort battleship fra WWII, som vi var inne i.

Tilbake til Tree Hill. Vi spiste lunsj på Dixie Grill (hvor blant annet Sam, Brooke og Julian er mye, i tillegg til at det var et populært spisested for mange av skuespillerne). Caitlin og jeg drev og stablet små bokser oppå hverandre, som de gjør i serien (haha) da servitøren kom bort og spurte hva vi drev med. "En one tree hill-greie," sa Caitlin, og servitøren bare "å, er det når....?" og la ut om hele greia, og sa at hun var en stor one tree hill fan. Jeg måtte bare spørre henne om hvor lenge hun hadde jobbet der, dessverre var detikke mens serien ble spilt inn. Men for litt siden hadde Paul Johansson (Dan Scott) vært innom der, i tillegg til Jimi Hendrix. Hun sa at skuespillerne kommer tilbake til Wilmington hele tiden, og UKA FØR hadde Chad Michael Murray (Lucas Scott) vært der!!! Selvfølgelig var jeg bare en uke unna han.

Uansett, neste og siste stopp før vi sa hade til mitt kjære Tree Hill var den kjente broa fra åpningen. Jeg har absolutt null problemer med å komme tilbake til Wilmington senere!

07.01.2013, 00:23

Som jeg fortalte før vi dro, var jeg på en nesten to uker lang roadtrip sammen med vertsfamilien fra Florida helt opp til Washington DC. Jeg har masse å fortelle og utallige bilder å vise, så jeg deler turen opp i forskjellige deler. Vårt første stopp var Gerogia!

Allerede her, selv om staten ligger rett over Florida, merket vi at det ble kaldere. Jeg tok frem de varmeste klærne jeg kunne finne, som blant annet bestod av den supervarme skinnjakka mi... Fant ut senere at jeg kanskje burde spart mine varmeste gensere til vi kom lengre nord, men så langt tenkte jeg selvfølgelig ikke akkurat da.

Vi startet med å stille oss i kø for lunsj, siden køen allerede var superlang før de engang hadde åpnet. Vi skulle spise på en slags buffe, der all maten står på bordet også tar du det du vil ha. Caitlin og jeg fant ut at vi ikke følte for å stå i timeslang kø, så vi gikk heller litt rundt i Savannah, Georgia mens vi overlot køståingen til vforeldrene mine. Vi gikk blant annet forbi busstoppet til Forest Gump der han sitter og forteller historien sin, og en pub, Six Pence, som er brukt i en eller annen film.

Da vi kom tilbake til køen var vi nesten helt først, og etter en liten stund fikk vi komme inn til restauranten (hvis du kan kalle det det). Maten var skikkelig sørstatmat, og veeldig god. De er bare åpne for lunsj et par timer hver dag, og køen er visst like lang hver dag.

Etter mat gikk vi litt mer rundt i byen, blant annet ned til havna der vi kunne se South Carolina rett over vannet!

Sweet Tea er er STOR greie her i sør, og vi fikk selvfølgelig servert det som drikke.

South Carolina i bakgrunnen!

27.12.2012, 21:00

Bilder fra en strand i St. Augustine i november en gang.

21.12.2012, 09:14

Helt i starten av eventyret mitt, i begynnelsen av utvekslingsåret, spurte vfamilien min meg om det var noen spesielle steder i USA jeg hadde lyst til å besøke; noe spesielt jeg ville oppleve. Da måtte jeg nesten fortelle dem om en drøm jeg har hatt så utrolig lenge. Det høres kanksje patetisk ut, men dette stedet har jeg hatt lyst til å besøke helt siden jeg så de første episodene av One Tree Hill rundt 9 år siden. Wilmington, North Carolina.

Minutter etter at jeg fortalte dem om dette, hadde de allerede google Tree Hill og funnet ut hvor langt det er fra Florida, og hvordan man kommer seg dit. Da skjønte jeg at jeg hadde kommet til en fantastisk familie: de ville oppfylle drømmene mine! Og nå skjer det faktisk. Tror ikke jeg har fortalt dere om turen vår, men rett etter jul skal vi på en ca 10 dagers roadtrip. Vi kjører og sover i RVen (campingbilen), som skal ta oss hele veien til Washington DC hvor vi skal feire nyttårsaften. Et av stoppene er Wilmington AKA Tree Hill, NC. Jeg gleder meg aå utrolig utrolig mye!

Bare tenk da, jeg skal kanskje få se disse stedene på ekte i stedet for på tv-skjermen:

The Rivercourt

Karen's Cafe

Tree Hill high school

Brookes hus

Lucas' hus

bilder fra google

Har selvfølgelig sett alle episoden, de fleste mer enn en gang (noe jeg tror familien min kan bekrefte iogmed at jeg kan en stor del av replikkene utenat). Jeg har faktisk tilogmed nesten samme adressen som Karen's cafe!

..... på One Tree Hill

.... i Florida

Herregud som jeg gleder meg.

29.11.2012, 00:25

I helga var vi i St. Augustine, som er den eldste byen i hele USA. Utrolig koselig liten by! Har null tid til å skrive akkurat nå, men her har dere hvert fall litt bilder:

Landets minste vei eller noe sånt

11.11.2012, 15:02

Forrige helg var vi i Chattanooga, Tennessee med crew. Vi dro torsdag kveld, kjørte hele natta og var fremme neste mogen. Hadde en super tur!! De fleste har vel sett bilder på Facebook, men her er et lite bildras:

04.09.2012, 00:17

Fredag ble Cait og jeg hentet på skolen etter crew i canpingbilen! Vi dro rett derfra til Tampa. Helga gikk for det meste i å spise og slappe av, deilig! Dere vet når man spiser så mye at det ser ut som om man er gravid? Her kaller vi det food baby, noe jeg har etter annethvert måltid...

Grunnen til at vi var i Tampa var for å feire bursdagen til en familievenn, så lørdag dro vi ut på superfin restaurant for å spise.

Caitlin og meg!

Søndag var vi på...

The Florida Aquarium!

Folk som svømmer med haiene... Man kunne gjøre det hvis man hadde dykkerlappen, så kjør på pappa!

Bebien til de vi var med <3 Søteste!

Kuleee

Til deg Sandra: agurkmanet! De heter egentlig Comb Jelly eller noe sånt, men agurkmanet er mye kulere

Jeg hadde også min første S'mores! Riktig nok ikke ute på bål men inne på en restaurant, men det telles fortsatt:):) S'mores er marshmallow som du varmer over bålet, før du moser den mellom kjeks og sjokolade. Ganske godt egentlig, bare litt for lite sjokolade.

Jeg vil også si gratulerer med dagen til verdens beste lillesøster! Rekker ikke poste dette innlegget før 4. september, men her i Florida er det fortsatt 3. :) Håper du har hatt en fantastisk dag, kjempe glad i deg og savner deg masse!

14.08.2012, 04:03

Lørdagen stod vi opp tidlig som vanlig, og dro til en elv-ish ting, hvert fall ferskvann. Vi dro ut i en båt, og tok på oss våtdrakt...

Og vi hoppet ut i vannet

Med snorklene våre.

Og det vi gjorde, var å svømme med disse karene!

Manatee, eller på norsk: sjøku! Haha. De er myyee større enn den ser ut som på bildet.

Litt mer som det her. Her med en baby!

Da vi først hoppet ut i vannet var det skikkelig skummelt, for vannet var ikke veldig klart så jeg var sikker på at manateene kom til å.. jeg vet egentlig ikke var jeg var redd for, men det var skummelt. SÅ kom plutselig den første manateen opp fra vannet, og det var så kult! De bare poppet opp over alt, og pga vannet visste du aldri hvor den neste kom til å komme opp. Dere vet hvordan alle vil svømme med delfiner i Florida? Vel, hvor mange kan si at de har svømt med en sjøku??

Søndagen dro vi også ut i båt, denne gangen ut på sjøen. Det var bare sju personer i båten - oss fire, to andre og kapteinen. Denne dagen dykket vi etter kamskjell! Dere vet de som åpner og lukker seg av seg selv? Det var utrolig morsomt! Vi hadde snorkler, dykkemasker og svømmeføtter. I starten var det ganske vanskelig å se dem, men etterhvert ble det mye lettere! Jeg føler jeg har fått oppleve så mye allerede, og jeg er virkelig takknemlig for familien min!

I morgen skal jeg fortelle om første skoledag.......

13.08.2012, 03:04

Kl. 9PM

Hei!

Torsdag kveld pakket vi sammen litt ting, tok på oss pysjene våres og entret campingbilen. Cait og jeg la oss i hver vår seng og så på film/ sov til vi kom til Homosassa. Jeg våknet ikke da heller, så jeg sov egentlig til neste morgen. Leigh Ann hadde visst prøvd å snakke til meg og greier, høhø.

Neste morgen dro vi til....

Homosassa Springs Wildlife Park! Weirdo pose, jeg vet

Thanksgiving dinner!

Manateee, skal fortelle mer om dem senere

Nå skal jeg legge meg, forteller om dag 3 og 4 i morgen! Da gjorde vi noe ganske spennende :)